Jag har hört från flera boende i Blomsterfonden Liseberg att dom via telefon har blivit utsatta för försök att få sin BankId kapad.
Jag vill därför uppmana er att inte lämna ut några som helst uppgifter då de är ytterst ovanligt att man blir uppringd av banker eller inkassobolag.
Så här kan ett samtal gå till:
”En Patrik Karlsson från Svea Inkasso ringde och frågade om jag köpt en dator på Elgiganten. Jag nekade till detta. Då påstod PK att min identitet blivit kapad. Men det var ingen fara han stoppar vidare köp och erbjöd sig att koppla mig direkt till Nordeas säkerhetsavdelning så att jag fick hjälp. Mitt ärende hos Svea Inkasso hade nummer K1013.
En ny? person presenterade sig som Johan Bergqvist. Han sa att han satt på Nordeas säkerhetsavdelning och det sedan ca 20 år tillbaka. Jag skulle inte vara orolig för nu skulle man reda ut problemen. Jag begärde att få ringa tillbaka. Och det gick bra; 08-55922895. ( Samma nummer som PK ringe från!) JB svarade omgående och började förklara att någon var inne på mina konton på Nordea och en summa på 85000 kr skulle överföras till ett konto i Swedbank under eftermiddagen. Det brådskade alltså. JB uppgav sitt ID nummer 468792. Jag var tvungen att ha 85000 kr tillgängliga för ev. överföring men pengarna kom givetvis tillbaka. Man väntade på en “reklamationskod” från Swedbank. Det kunde ta lite tid. Swedbank är kända för att vara långsamma och nu i semestertider kunde det ta extra lång tid.”